Thursday 9 August 2012

kesunyian...

Assalamualaikum..

Ramadhan suda memasuki 10 malam terakhir...saya mengalami kebejatan idea...kurang membaca atau jadi kurang peka...namun,hari ini saya akan membawa kalian ke satu proses pemikiran berat...perasaan yang di alami oleh teman2 saya...yang sememangnya ramai membuat saya harus membawa kalian sama menghulur tangan membantu..mungkin ada yang terjadi pada sahabat sama diluar sana...

seorang sahabat datang mengadu bahawa dia terasa sunyi...ia merupakan sesuatu yang mengejutkan kerana dia di keliling keceriaan..namun,saat air mata itu tumpah di hadapan saya...saya memang tahu dia rasa perasaan itu sgt2 bahkan mungkin melumpuhkan sebahagian hatinya...saya hanya memendam luahan itu...sehinggalah beberapa sahabat lain turut mengadu rasa kesunyian yang makin merobek hati...

sehingga satu sahabat mengungkapkan kepada saya begini..

kak,meskipun saya ade pakwe..saya tetap rasa sunyi...hati saya kosong...

MasyaAllah,mereka adalah insan2 yang dikeliling oleh ramai insan namun mereka mengatakan bahawa mereka tetap merasa kesunyian...duduk dalam kalangan kawan2 namun hati menjelajah jauh...terlalu ramainya yang datang mengadu kepada saya menyebabkan saya rasa sudah sampai masanya saya mengungkapkan dalam blog cabuk neh...

mari,gengam tangan saya...dalam kesejukan pagi ini saya nyatakan ubatnya berdasarkan pengalaman saya...

saya pernah merasa kesunyian yang sama...

saya pernah merasa meskipun duduk dan tertawa bersama teman..kesunyian terasa menjerut hati..saat membuang pandang ke luar tingkap dalam kerumunan kawan2...saya merasa jiwa saya terbang entah ke mana...bertahun2 ia terjadi sehingga saya hampir mengalami kemurungan peringkat awal...bagi yang pernah bergaul dan mengenali saya..mereka tak kan percaya sebab tahap `brutal` saya mase mngusik sahabat dan sifat teruja saya pada kehidupan...namun itulah sebenarnya yang hampir terjadi...

saya cuba menghibur diri dengan apa cara sekalipun namun selepas itu...saya tetap akan mengurung diri dalam bilik...jalan serasa kelam diluar sana..bagi yang pernah membaca post PERUBAHAN AUJIE..kalian akan perasan saya terasing dari crowded even kat tempat yang ramai orang...saya ade tulis yang saya hanya memandang dengan pandangan kosong bolong...kalau kalian perasan,saya pernah merasa kesunyian itu...

sehingga 1 malam hening,semasa berkurung dalam bilik saya...saya sujud pada RABB dan dengan asa yang terakhir saya merayu agar diselmatkan dri dunia yang semakin lama membunuh saya perlahan2...sakitnya menanggung dan menafikan cinta pada Pencipta semakin membenam saya ke tanah meskipun belum sampai waktu...

masa tuh,saya ramai kawan..saya tetap bergelak ketawa...berjalan2 bahkan sama menjerit kala segala permainan bola namun...esak tangis kesunyian mematikan saya..jiwa ini merintih dan merayu...meski sekuat mana saya menafikan namun kala gelita malam dalam bersendirian...saya tetap rebah tanpa menemui apapun..tanpa menemui cahaya...

Sehingga belas kasihan Allah Subhana Wa Taala menhantar saya ke dunia Tarbiyah UNITI...

saya mula menemui diri saya...meskipun saya meninggalkan segala perkara menyeronokkan di dunia..saya tetap rasa tenang..saya bertekad untuk maju..kadang2 saya akan berputus asa namun saat semangat kembali..berkobar2 sehingga saya bangun lebih teguh...saya dah jadi berbeza sebelum ini..kesunyian saya yang lalu terhapus dengan curahan air kasih sayang ALLAh SUBHANA WA TAALA...

ketenangan ini luar biasa sekali...saat menzahirkan rasa cinta pada Rabb..saya kembali...jiwa dan perasaan saya hadir semasa bersama teman2 saya..saya sedar semasa mendengar tazkirah..gelak ketawa saya membawa kebahagian bahkan roh saya seakan pulang ke jasad...

DAHSYAT CINTA RABB...

saya akan merasa gelisah kalau tak bertemu cinta sejati saya...kalau lambat ,merafak dan mengungkap rasa hati padanya...tahu tak,kini......

JIWA SAYA PENUH CINTA...

saya merayu cinta Rabb dan bukannya cinta manusia...tahu tak...dalam menjalani perjuangan ini...Allah memberi saya banyak sangat2...

Kalaulah saya mampu meminjamkan hati ini....

kalau hati terasa sunyi...kembalilah pada Rabb...itu pesan Ustaz Zainal pada saya...

mungkin itulah panggilan Allah pada kalian yang kalian tak perasan...panggillah sahabat sama solat berjemaah..bergelaklah dalam lindungan Mahabbah...

AllahuAqlam..maaf sgt2.. kalau salah mengungkap...


No comments:

Post a Comment